Plastikové modely - stavebnice aut - stavebnice letadel
Nabídka
Česky English
Macmodel Zetro 25A Zetor 25A Tatra 77a 1937 Tatra 77a 1937 Macmodel Škoda 706 RTHP CAS 25 - Nový Hrádek Škoda 706 RTHP CAS 25 - Nový Hrádek Macmodel Škoda 706 RTHP CAS 25 Škoda 706 RTHP CAS 25 Macmodel Škoda 706 RTH-AKV 1971 Škoda 706 RTH-AKV 1971 Macmodel Škoda 706 RTK Bobr Škoda 706 RTK Bobr Macmodel Škoda 706 RTK Bobr Škoda 706 RTK Bobr Macmodel Škoda 708 RTD S 1964 Škoda 708 RTD S 1964 Macmodel Škoda 707 RTC 1958 Škoda 707 RTC 1958 Macmodel Škoda 706 RTV 1957 Škoda 706 RTV 1957 Macmodel Škoda 706 RTD-a 1964 Škoda 706 RTD-a 1964 Macmodel Škoda 706 RT-RT3 1957 Škoda 706 RT-RT3 1957 Macmodel Škoda 706 RTS-1 1961 Škoda 706 RTS-1 1961
[www.macmodel.cz]
MAC models are available at CMR Models for Export to abroad
MAC models are available at CMR Models for Export to abroad
[www.cmrmodels.co.uk]

Pohledy, kalendáříky, fotografie
[www.pohledyseifert.cz]

Member of International List of Scale Model Related Web Sites

Modely letadel / 1:72 / Pfalz D.IIIa Aces

Pfalz D.IIIa Aces

Pfalz D.IIIa Aces

Kód: 72128

Stíhací letoun Pfalz D.IIIa bavorské letecké továrny Pfalz Flugzeugwerke GmbH, sídlící ve Speyeru na Rýně, navazoval úzce na svého úspěšného předchůdce typ Pfalz D.III.

Od typu D.III se Pfalz D.IIIa lišil především umístěním zbraní, kdy se dva pevné synchronizované kulomety Spandau LMG 08/15 přesunuly z vnitřku trupu (u D.III) na hřbet trupu do úrovně očí pilota. Pfalz D.IIIa měl oproti D.III také zvětšené vodorovné ocasní plochy odlišného tvaru a změnil se též tvar spodního křídla. Výkony obou typů zůstaly shodné a stejně tak i pohonná jednotka, kterou byl řadový kapalinou chlazený šestiválec Mercedes D.IIIa o výkonu 160 až 180 k.

Prototyp Pfalzu D.IIIa se objevil pravděpodobně v červnu roku 1917 a sériové letouny se na západní frontu dostaly snad už začátkem podzimu téhož roku. Ačkoli Pfalz D.IIIa nebyl tak obratný jako známé trojplošníky Fokker Dr.I, byl stejně jako jeho předchůdce D.III německými stíhacími letci ceněn pro svou robustnost a solidní stavbu. Němečtí piloti se v kabině Pfalzu D.IIIa nemuseli obávat, že se letoun při prudkém střemhlavém letu zbortí křídla, jako se to stávalo například u stíhacích typů Albatros. Letoun byl také považován za vhodný pro útoky na nepřátelské pozorovací balony. Stroji Pfalz D.IIIa bylo částečně nebo zcela vyzbrojeno mnoho německých stíhacích jednotek a to i elitních, například Jagdstaffel 4 a Jagdstaffel 10 a létalo na nich také nemálo známých i méně známých stíhacích es jako byli Rudolf Berthold, Rudolf Stark, Hans Böning a jiní. Výroba typu Pfalz D.IIIa skončila v květnu roku 1918 a podle rekonstruovaného seznamu sériových čísel bylo vyrobeno 750 až 775 těchto letounů. Určitý počet strojů poslední série byl dodán do Turecka.

Letouny Pfalz D.IIIa byly od svého vzniku rozsáhle používány bojově na frontě i v zázemí k výcviku a jejich celkový význam pro německé stíhací letectvo byl značný.

Zbarvení letounů Pfalz D.III/D.IIIa

Téměř všechny letouny Pfalz D.III dostávaly v továrně nátěr šedostříbrnou barvou, označenou jako Silbergrau, na všechny plochy, včetně plechů kapotáže, vzpěr apod. Šedostříbrný nátěr byl pro letouny Pfalz D.III typický a je dost pravděpodobné, že byl převzat od Francouzů (přesněji řečeno jeho idea) na základě zkoumání ukořistěných letounů Nieuport.

Z fotografií vyplývá, že určitý, podle všeho malý, počet Pfalzů D.III byl už továrně opatřen skutečnou kamufláží, tvořenou na horních a bočních plochách nepravidelnými poli pravděpodobně dvou barev. O těchto barvách se předpokládá, že šlo o zelenou a fialovou. Spodní plochy pak byly světle modré nebo, což je možná pravděpodobnější, byly po ne chány v barvě Silbergrau.

Většina Pfalzů D.IIIa opouštěla továrnu s nátěrem v barvě Silbergrau na všech plochách, případně byly plátnem potažené plochy opatřeny potahem plátnem s předtištěnou lozengovou kamufláží. Je ovšem možné, že některé z letounů s potahem nosných ploch a kormidel lozengovým plátnem měly spodní strany křídel a výškového kormidla opatřeny nátěrem ve světle modré barvě nebo v barvě Silbergrau. Letouny Pfalz D.III a určitý počet D.IIIa byly v továrně opatřeny znaky v podobě železných křížů bez bílého lemu, aplikovaných v osmi pozicích (shora na horních křídlech se vyskytovaly kříže dvojí velikosti).

Později byly používány tzv. trámové kříže s bílým rohovým lemem, rovněž v osmi pozicích. U bo - jo vých a výcvikových jednotek se od března 1918 na Pfalzech D.III i D.IIIa vyskytovala celá plejáda rozličných forem trámových křížů (jako ostatně i na dalších typech německých letounů té doby), někdy i v kombinaci s dřívějšími železnými kříži, což byl důsledek špatně formulovaných, nejednoznačných a také špatně pochopených rozkazů, týkajících se změn výsostného označení. Pokud jde obecně o zbarvení Pfalzů D.III a D.IIIa, je třeba brát v úvahu také množství různých anomálií. Tovární zbarvení letounů bývalo obvykle u jednotek rovněž doplněno o marking jednotky či pilota (nebo o obojí), což často podstatně změnilo vzhled letounů.

Základní technické údaje
rozpětí
- horní křídlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9,40 m
- dolní křídlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8,15
Celková plocha křídel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22,14 m2
Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 km/h
Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6,95 m
Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2,68 m

Nahoru

Obrázky
Kamufláže
KamuflážeKamufláže
Kamufláže
Obtisky
Obtisky
Stavební postup
Stavební postupStavební postup
Stavební postup