Valník se zvýšenými bočnicemi
Název Škoda 706 vznikl již v 30. letech minulého století pro řadu
těžkých nákladních automobilů v Mladoboleslavské automobilce
ASAP. Již v průběhu druhé světové války pracovali vývojáři na řadě
zlepšení, zejména pak zvýšení výkonu motoru. 9. května poslední nálet
zasáhl výrobní haly v Mladé Boleslavi. Nálet pravděpodobně nebyl dílem
Luftwaffe, ale 2. letecké armády 1. ukrajinského frontu. Hned po válce byla
proto výroba nákladních aut převedena do letecké továrny Avia Leťnany .
V Avii se výroba od samého počátku potýkala s celou řadou potíží, zejména
pak s nechutí zaměstnanců letecké továrny, kteří výrobu aut považovali
za profesní pád.
Počátkem 50. let bylo rozhodnuto o navrácení výroby letadel do Avie a přesunu
výroby nákladních aut do Libereckého kraje. Přesun proběhl během tří
měsíců a byl provázen celou řadou těžkostí. Např. továrna Elektro Praga
Rýnovice se musela přeměnit z výroby vysavačů na motorárnu.
I přes značné potíže výroba modelu R ( rekonstruovaný, někdy též rámový)
pokračovala až do roku 1958.Poptávka po již zastaralém typu R však rychle
klesala.Výrobce byl donucen k rychlé modernizaci a zavedení nového typu
RT. Vývoj nového typu RT začal již v roce 1955. Rám byl zkrácen o jeden
metr a zcela nová byla i budka řidiče (trambusová, bezkapotová). Značných
změn doznal také motor. Zavedením přímého vstřiku paliva se zlepšil výkon
a snížila spotřeba.
V roce 1957 bylo vyrobeno již 62 předsériových kusů a v roce 1958 pak již
4 070 aut. Do roku 1970 vzniklo celkem neuvěřitelných 90 000 kusů modelů
RT různých modifi kací. S mástupem nové řady MT pak výroba rychle klesala,
ale poslední kusy řady RT byly smontovány ze zbylých dílů ještě v 90.
letech minulého století.
V průběhu let došlo také k přejmenování výrobních závodů. V roce 1952
nejdříve na Podnik závodů Š 706 a v roce 1953 pak na Liberecké automobilové
závody LIAZ.
Nákladní automobil Škoda 706 RT byl na svoji dobu mimořádně zdařilý.
Jednoduchá konstrukce, snadná údržba a úsporný provoz (spotřeba 25 –
30 l. nafty). Tyto vlastnosti předurčily tomuto typu velmi dlouhou životnost.
Ještě 30 let po ukončení výroby lze na silnicích potkat některé ze specialních
nástaveb. Zejména hasičská nástavba RTHP s prodlouženou osmimístnou
kabinou slouží na řadě míst dobrovolným hasičům dodnes.
Doporučená literatura: Ing K. Václavík – Škoda a Liaz.
Technická data Škoda 706
Pohot. hmotnost: 5900-6850 kg
Užitečná hmotnost: cca 7000 kg
Celková hmotnost: 13 500 kg
rozvor: 4 000 mm
Motor: řadový vodou chlazený vznětový čtyřtakt, OHV s přímé vstřik.
Počet válců: 6
Výkon: 118 kW (160 k) 1900 ot. kW
Převodovka: manuální 5+1 s možností rychloběhu
Max. rychlost: 55 až 75 km/h
Spotřeba 24 l/100 km
Rok výroby: 1957-1970