Modely letadel / 1:72 / SPAD VII C.1 U.S. Volunteers
SPAD VII C.1 U.S. Volunteers
Kód: 72049
Koncem roku 1915 Luis Bechereau z továrny Societe pour Aviation et ses
Derives zkonstruoval malý jednosedadlový stíhací dvouplošník, který se měl stát
jedním z nejvýznačnějších letounů I. světové války. SPADy S VII které byly
vybaveny výkonnější pohonnou Hispano Suiza o 180 HP představovaly již významný
pokrok oproti stíhacím Nieuportům. Letouny prvních sérií přicházely na frontu na
podzim 1916 a brzy si získaly mezi francouskými a ostatními spojeneckými piloty
velkou popularitu. SPADy VII díky své strukturální pevnosti a schopnosti vydržet
střemhlavé lety vysokými rychlostmi bez poškození konstrukce znamenaly počátek
konce éry lehkých stíhaček s rotačními motory. Celkem bylo vyrobeno přes 5600
Spadů VII. Britský RFC, stejně jako Admiralita brzy projevily o tento letoun
vážný zájem. Admiralita objednala výrobu Spadů 7 v Anglii. Za slabinu byla
považována výzbroj pouze jednoho kulometu. V Martlesham Heath byl v květnu 1917
testován první Spad s dodatečnou výzbrojí kulometem Lewis neseným na horním
křídle. To ovšem způsobilo pokles výkonů. Všeobecně byly britské Spady
považovány za horší než francouzké a nebyly britskými piloty oblíbeny. Celkem
bylo vyrobeno v licenci v Anglii 220 a v Rusku (továrna Dux) přes 100 kusů.
Proslulá jednotka amerických dobrovolníků Escadrille Lafayette používala SPADy
VII od února 1918, kdy byla převedena z řad francouzského letectva k Americkým
expedičním silám (A.E.F.) a stala se 103. Aero Squadronou. Mnoho amerických
Spadů bylo přezbrojeno kulomety Marlin. Samotné letouny byly pouze francouzké
produkce, v USA se nevyráběly. V poválečném období Spady 7 sloužily v USA,
Polsku, Španělsku, Československu a Japonsku až do poloviny dvacátých let.
Jedním z nejvýznamějších uživatelů těchto letounů bylo československé vojenské
letectvo. (cca 50 strojů). Zúčastnily se také 1. národního leteckého mítinku v
roce 1921. Rychlostní závod na jeden km a také distanční závod Praha-Pardubice a
zpět vyhrál kpt Skála na Spadu 7 se startovním číslem 4.
Technická data
Výrobce: Societe Pour Aviation et Derives (SPAD), Paris & Juvisy France
Charakteristika: Stíhací letoun
Osádka: Jednosedadlový
Uspořádání křídel: Dvouplošník dřevěné konstrukce, potažený plátnem
Výzbroj: 1 pevný synchronizovaný kulomet Vickers 8mm/303cal
Pohonná jednotka: Jeden 150-175-180 H.P. Hispano-Suiza 8-Aa or 8-Ab vodou
chlazený motor , dvoulistá vrtule v tažném uspořádání.
Délka: 6.1 m
Výška: 2.2 m
Rozpětí: 7.8 m
Nosná plocha: 17.8 m2
Hmotnost -prázdná: 499 kg
Max. hmotnost: 704 kg
Dolet: 204 km
Max. rychlost: 193 km/h
Dostup: 6,552 m
Vytrvalost: 1,5 – 2,5 hod
Nahoru