Tatra 805 je lehký terénní nákladní automobil vyráběný
automobilkou Tatra (později AZNP Mladá Boleslav, Závody
V. I. Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1952 až
1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního
zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém
terénu a s vysokou tažnou silou. Tatra 805 byla poháněna
benzínovým osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem typu T
603 A. Motor měl zdvihový objem 2545 cm³ (vrtání 75 mm, zdvih
72 mm) a výkon 75 koní při 4000 otáčkách za minutu. Převodovka
byla čtyřstupňová a spojená byla ještě s dvoustupňovou přídavnou
převodovkou. Vozy měly stálý pohon zadní nápravy, pohon přední
nápravy bylo možno zařadit zvláštní řadicí pákou. Hnací ústrojí bylo
ještě vybaveno uzávěrkou diferenciálů. Podvozek Tatry 805 byl
tvořen páteřovým rámem, na který vpředu i vzadu navazovaly rozvodovky
náprav. Nápravy byly výkyvné, s redukcemi v kolech, což
umožnilo snížení namáhání poloos, zvětšení světlé výšky vozidla,
zvýšení celkového převodového poměru, a tak i maximální tažné
síly. Jednookruhové hydraulické bubnové brzdy byly bez posilovače.
Brzdný účinek byl nedostatečný, to se projevovalo hlavně při
brzdění zatíženého vozidla z vyšších rychlostí, nebo při zdolávání
táhlých klesání, kdy brzdný účinek motoru nepostačoval.Tatra 805
byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády.
Nejrozšířenější verzí byl valník a vozidla z různými skříňovými
nástavbami (rádiovůz, sanitka, hasičský vůz). Ze speciálních verzí
to byla cisterna nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou
kabiny určené pro výsadkáře. Tatra 805 – RM-31Ma „Třinec“ byla
mobilní krátkovlnná rádiová stanice, sloužící k rádiovému spojení
v rámci svazku, dělostřeleckých skupin a ke spojení s průzkumníky.
Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo
OA-82 Jarmila. Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou stříbrně-červeno
a stříbrně-modře lakované speciály pro známé cestovatele
Zikmunda a Hanzelku.
Technická data:
Délka 4720 mm
Šířka 2040 mm
Výška 2063 mm
Rozvor 2700 mm
Hmotnost 2750 kg
Pohon 4 x 4
Maximální rychlost 78 km/hod
Stoupavost 68 %
Brodivost 0,65 m
Spotřeba paliva 40 l /100 km
Objem nádrže paliva 100 l