Vojenská technika / 1:72 / UAZ 469 + 106 mm gun
UAZ 469 + 106 mm gun
Kód: 72072
Automobilka UAZ (Uljanovský automobilový závod) byla založena v roce 1941 a zprvu vyráběla licenční vozidla GAZ a ZIS. Počátkem šedesátých let zde byl navržen projekt nového terénního automobilu, který by nahradil starší typ GAZ 69. Zkoušky tohoto vozidla označeného UAZ 469 trvaly celých deset let.
První kusy opustily výrobní linku Uljanovského automobilového závodu v Uljanovsku koncem roku 1972 a od počátku roku 1973 byla postupně zahájena je- jich hromadná výroba, která končí v roce 1985. Od tohoto roku prochází UAZ modernizačním programem a pod označením UAZ-3151 pokračuje jeho výroba. Vzhledově se však nijak zvlášť neliší od svého předchůdce UAZu-469, má však silnější motor, lepší pružení a ergonometrii a od roku 1996 nedělené přední sklo (označení UAZ -31512). V současnosti je již připraven k výrobě nový model UAZ - 3172, ale v důsledku nedostatku finančních prostředku v ruské armádě k tomu dosud nedošlo a původní modely tak budou ještě dlouho sloužit. Ve stejnou dobu byly vyráběny pod označením 8eijing 212 v Číně.
Během roku 197 4 jsou UAZy-469 nakupovány pro potřeby ČSLA převážně v modifikacích B a BI (bez redukcí v kolech oproti základním u typu UAZ-469) a začínají postupně nahrazovat u útvaru legendární "Gaziky". Československá armáda UAZy zařadila u všech útvaru po celém území státu, kde plnily roli všestranného automobilu s dobrou průchodivostí a spolehlivostí v terénu. Tuto roli stále plní i v dnešní Armádě České Republiky a nějakou dobu ještě budou, neboť jejich nahrazování terénním vozem Land Rover Defender pokračuje velmi pozvolna. Slovenská armáda jejich nahrazování ještě vůbec nezačala. Jako speciální nástavba je v české armádě používána chemická průzkumná verze UAZ-469 CH a UAZ-469 TEP (technická pozorovatelna).
V některých cizích armádách slouží tento terénní osobní automobil jako nosič lehkých zbraňových systémů včetně velkorážných kulometů, bezzákluzových kanónů, nebo Iehkých raketometů. UAZ-469 se rozšířil téměř do všech koutů světa. V Evropě se nachází ve všech státech bývalé Varšavské smlouvy mimo Rumunska a dále ho najdeme v Chorvatsku, Srbsku (speciální policejní jednotky) a Finsku. 81ízký východ rovněž brázdí značné množství v armádách Sýrie, Iráku, Iránu, Egypta a Jemenu. Další státy jsou Afghánistán, Mongolsko, Vietnam, Laos, Kambodža, KLDR, Etiopie, Angola, Mozambik, Kuba a Nikaragua.
Technicko-taktická data
Pětidvéřový dvou až sedmimístný otevřený terénní vůz, motor vpředu a pohon zadních kol, zapínatelný pohon 4x4.
Základní typ 469 měl výšku 2020 mm hmotnost 1600 kg a max. rychlost 1 00 km/h. Model 469 B neměl v kolech redukce, měl menší světlou i celkovou výšku a dosahoval vyšší rychlosti.
Motor: řadový čtyřválec, zážehový, čtyřdobý, kapalinou chlazený s rozvodem OHV
Objem: 2445 cm3, vrtání i zdvih 92 mm, komprese 6,7
Výkon: 55 kW (75 koní) při 4000 ot/min.
Spotřeba paliva: 20 1/100km (letní), 23 1/100km (zimní)
Převodovka: čtyřstupňová s redukcí
Brzdy: kapalinové, dvouokruhové ev. jednookruhové
Rozvor: 2380 mm
Rozchod: 1442/1442mm
Vnější rozměry: 4026x1785x1925mm
Hmotnost: 1550kg
Maximální rychlost: 120km/h
Nahoru